Παρασκευή 9 Νοεμβρίου 2012

Οι 7 συνήθειες των ιδιαίτερα αποτελεσματικών εκπαιδευτικών που χρησιμοποιούν την τεχνολογία ...


(Αναδημοσίευση ... Η πηγή αναγράφεται στο τέλος του άρθρου)

Ο αριθμός 7 συνοδεύει πολλές φορές άρθρα με τα οποία διατυπώνονται απόψεις ή θέσεις. Άλλωστε 7 τα θαύματα αλλά και 7 οι νάνοι. Βρήκα ένα άρθρο που διατυπώνει μερικές ενδιαφέρουσες απόψεις, έως αφορισμούς,  για τη χρήση της τεχνολογίας στην τάξη και σας το αποδίδω στα ελληνικά.

1. Ξεκινούν πάντοτε με το γιατί. Η τεχνολογία για την τεχνολογία είναι επικίνδυνη. Οι ιδιαίτερα αποτελεσματικοί εκπαιδευτικοί γνωρίζουν για ποιο λόγο χρησιμοποιούν ένα ψηφιακό εργαλείο. Είτε εξοικονομούν χρόνο, βελτιώνει τα μαθησιακά αποτελέσματα, είτε βοηθά τον προγραμματισμό της ύλης, οι ιδιαίτερα αποτελεσματικοί εκπαιδευτικοί πάντοτε ξεκινούν με το γιατί.
2. Είναι ευέλικτοι και προσαρμόζονται εύκολα. Η τεχνολογία διαρκώς αλλάζει και το σχολικό περιβάλλον θα αλλάξει δραστικά τα επόμενα 2 χρόνια. Κατανοώντας το ευρύτερο πλαίσιο είναι το κλειδί της επιτυχίας.
3. Μπορούν να υιοθετήσουν τις αλλαγές. Οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί που χρησιμοποιούν την τεχνολογία είναι καινοτόμοι και την έχουν ενσωματώσει έγκαιρα.
4. Μοιράζονται, μοιράζονται και ξαναμοιράζονται περισσότερο κι ακόμα περισσότερο. Η τεχνολογία άνοιξε τις πόρτες της συνεργασίας πέρα από τους στενούς τοίχους ενός σχολείου. Ένας δάσκαλος από την Ελλάδα έχει τη δυνατότητα να συνεργαστεί με μία δασκάλα στη Φινλανδία. Η γνώση είναι δύναμη αλλά και ελεύθερη (τουλάχιστον έτσι θα πρέπει να είναι). Οι λάτρεις της τεχνολογίας ανταλλάσσουν καλές πρακτικές από τις οποίες ωφελούνται όλοι.
5. Σκέφτονται επωφελώς για όλους. Η τεχνολογία δεν πρόκειται να είναι αποτελεσματική αν δεν μπορούν να  διακρίνουν την επένδυση σε αυτή τα στελέχη, οι γονείς, οι δάσκαλοι και οι μαθητές. Πρώτα απ’ όλα δεν υπάρχει τίποτα χειρότερο από ένα στέλεχος της εκπαίδευσης που δεν υιοθετεί την τεχνολογία. Δεύτερο είναι επιτακτική ανάγκη να αποδείξετε την προστιθέμενη αξία της τεχνολογίας στους γονείς. Τρίτο, ως εκπαιδευτικός, θα πρέπει να είστε απόλυτα βέβαιος ότι η χρήση της τεχνολογίας θα επηρεάσει θετικά τα μαθησιακά αποτελέσματα. Και τέλος (αλλά και το πιο σημαντικό) οι μαθητές πρέπει να βιώσουν την προστιθέμενη αξία της τεχνολογίας.
6. Έχουν εμπεριστατωμένες απόψεις και σκέφτονται δύο βήματα πιο μπροστά. Πώς σκοπεύετε να υποστηρίξετε τις απόψεις σας σε ένα σύλλογο διδασκόντων, σε μία εκπαιδευτική συνάντηση ειδικά αν γνωρίζετε ότι κάποιοι εκπαιδευτικοί δεν είναι πρόθυμοι να υιοθετήσουν αλλαγές; Ιδιαίτερα αποτελεσματικοί δάσκαλοι είναι αυτοί που μπορούν να απαντήσουν σε οποιοδήποτε ερώτημα κι έχουν συγκεκριμένα παραδείγματα που αποδεικνύουν την αποτελεσματικότητά της τεχνολογίας.
7. Νοιάζονται ενεργά. Οι εκπαιδευτικοί που αξιοποιούν την τεχνολογία είναι αυτοί που δεν τους κολλά ύπνος επειδή έχουν μία ιδέα για κάποιο μάθημα, βρίσκουν νέους τρόπους να εμπλέξουν τους μαθητές και νομίζουν ότι ονειρεύονται επειδή αναρωτιούνται “πώς με πληρώνουν για να εμπνεύσω τους μαθητές” (1). Δεν νοιάζονται απλά, νοιάζονται ενεργά, κι ενσωματώνουν την τεχνολογία, όχι γιατί τους διευκολύνει, αλλά τους βοηθά να έχουν υψηλότερα μαθησιακά αποτελέσματα.
Με ευχαρίστηση παρακολουθώ πολλούς συναδέλφους να αναρτούν τις εργασίες τους, μερικούς δυστυχώς να τις οικειοποιούνται βάζοντας φαρδιά πλατιά το όνομά τους, να δημιουργούνται μικρές και μεγαλύτερες κοινότητες μάθησης ανάμεσα σε εκπαιδευτικούς, να ακολουθεί ασθμαίνοντας και το υπουργείο, λόγω γραφειοκρατίας, με τα πολύ καλά έργα το ψηφιακό σχολείο και το φωτόδεντρο, σχολεία, μέσα από τυπικούς δρόμους Comenious ή etwining αλλά και άτυπους δρόμους, να ανοίγονται και συνεργάζονται με σχολεία της υφηλίου, να αλλάζουν τα σχολεία… Όταν το 1992 άρχισα να ασχολούμαι με την εκπαιδευτική τεχνολογία δεν πίστευα πόσο πολύ χρόνο χρειάζεται να γίνει μία τέτοια αλλαγή αλλά και ούτε τις αλλαγές που θα έφερνε. Ζούμε πραγματικά σε ενδιαφέροντες καιρούς.
(1) Πολύ δύσκολη περίοδος για μετάφραση και σας την επισημαίνω για μία καλύτερη απόδοση στα ελληνικά:
Teachers who use technology typically are the ones who can’t sleep at night because they are so excited about a lesson plan idea, are thinking of ways to engage their classroom, and pinch themselves at night, wondering how they get paid to inspire students.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σκεψεις: